Conducerea Serviciului Vamal a desfășurat în format on-line o întrevedere de lucru cu reprezentanții Asociația Businessului European din Moldova (EBA Moldova).
În cadrul ședinței părțile au discutat subiectul privind situația la posturile vamale situate pe frontiera moldo-română, nemijlocit suprasolicitarea unor posturi, soluții de minimizare a timpilor de așteptare și fluidizare a traficului de mărfuri, nemijlocit a celor aflate în regim vamal de export (exportul mărfurilor autohtone).
În cadrul ședinței, conducerea Serviciului Vamal a reiterat că, problema rândurilor de camioane la posturile vamale situate pe frontiera moldo-română este și o să persiste fiind condiționată de declanșarea războiului în țara vecină, ceea ce a dus în primul rând la reconfigurarea rutelor de transport pentru mărfuri. Astfel, că toate exporturile, importurile și tranzitul de mărfuri sunt reorientate și procesate prin posturile vamale situate pe frontiera moldo-română și din acest considerent Serviciul Vamal identifică soluții în vederea reducerii timpilor de așteptare, dar și inclusiv stabilirea unor itinerare de tranzit, ținând cont de infrastructura posturilor vamale, drumurilor de acces structurate pe două benzi de circulație, inclusiv lucrările de reconstrucție și extindere a postului vamal Sculeni din Republica Moldova și biroului vamal Sculeni din România.
Directorul Serviciului Vamal Igor Talmazan a amintit, că postul vamal Sculeni este în proces de reconstrucție și la moment controlul este desfășurat doar pe o parte a postului, pe sensul de ieșire din țară sunt verificate inclusiv și mijloacele de transport care se prezintă la control pe sensul de intrare în țară, inclusiv autoturismele, camioanele, autocarele și microbuzele. Totodată, este în proces de reconstrucție și biroul vamal Sculeni din România. Prin urmare, dacă pentru câteva ore este sistată activitatea postului (ex: pentru reparația benzilor sau calibrarea cântarului), îndată crește numărul camioanelor ce așteaptă să treacă la control, iar reducerea acestora necesită timp. În context, Serviciul Vamal de fiecare dată informează despre aceste situații și solicită transportatorilor să manifeste spirit de înțelegere și opteze pentru alt post vamal.
Reprezentanții EBA Moldova au apreciat deschiderea Serviciului Vamal în vederea continuării dialogului constructiv și dezvoltarea unui proces de cooperare eficientă pentru analiza unor situații concrete și identificarea soluțiilor optime pentru reprezentanții businessului.
Un alt subiect discutat în cadrul ședinței a vizat pistele de control destinate agenților economici AEO și eficiența traversării prin aceste piste, dar și mecanisme și soluții de facilitare a traversării camioanelor pentru a ajunge într-un post vamal, pentru a beneficia de trecerea prin pistele destinate AEO.
Părțile au agreat o conlucrare între autoritatea vamală și mediul de afaceri, astfel, ca transportatorii să fie informați de către funcționarii vamali despre faptul care posturi sunt mai puțin aglomerate și să fie depusă declarația pentru traversarea și perfectarea operațiunilor vamale prin acel post.
La final de ședință, conducerea Serviciului Vamal, a salutat perspectiva extinderii și intensificării colaborării cu comunitatea de afaceri, iar reprezentanții EBA Moldova au mulțumit pentru deschiderea instituției, manifestată prin inițierea dialogului în toate situațiile ce necesită o atenție sporită și implicare în vederea identificării unor soluții fezabile pentru reprezentanții mediului de afaceri.
Secția relații publice
Tel.: 022 574 211
press@customs.gov.md


