Directorul Serviciului Vamal, Alexandru Iacub, a prezidat ședința Comitetului Consultativ, în cadrul căreia au fost discutate mai multe subiecte actuale ce vizează activitatea mediului de afaceri și interacțiunea cu autoritatea vamală.
Evenimentul a reunit reprezentanți ai asociațiilor de business, instituțiilor statului și reprezentanți ai Misiunii Înalților Consilieri UE (EUHLAM).
În deschiderea ședinței, directorul Serviciului Vamal, Alexandru Iacub a subliniat importanța dialogului continuu între Serviciul Vamal și mediul de afaceri, evidențiind astfel angajamentul pentru asigurarea unui cadru de reglementare vamală eficient și predictibil, în contextul procesului de aderare a țării noastre la UE.
Agenda ședinței a inclus mai multe subiecte actuale pentru mediul de afaceri, și anume intrarea în vigoare a Acordurilor de comerț liber încheiate de Republica Moldova cu alte țări, Acordul GUUAM și Acordul cu statele membre EFTA, garanțiile și extinderea instrumentelor de garantare, precum și implementarea măsurilor și instrumentelor de facilitare a comerțului transfrontalier.
Totodată, directorul Serviciului Vamal a menționat că asigurarea bunei activități și crearea unui mediu prietenos și de încredere pentru business se află în vizorul autorității vamale, având în vedere că accentul major este pus cooperarea transfrontalieră, reducerea birocrației, implementarea unui sistem de activitate fără hârtie prin automatizarea proceselor.
„Prioritățile majore pe care mi le-am asumat constau în crearea unui mediu favorabil pentru dezvoltarea business-ului, continuarea armonizării legislației la acquis-ul comunitar, digitalizarea proceselor, continuarea proiectelor de modernizare a infrastructurii vamale și implementarea instrumentelor de facilitare a comerțului internațional”, a accentuat Alexandru Iacub.
Un alt obiectiv prioritar este implementarea Noului Sistem Computerizat de Tranzit (NCTS), fiind menționat că majoritatea operatorilor economici au migrat cu succes la noul sistem de tranzit, iar la etapa următoare va urma pregătirea aderării Republicii Moldova la Convenția privind Tranzitul Comun, preconizată pentru prima jumătate a anului 2025.
Reprezentanții asociațiilor de business au apreciat buna cooperare cu instituția vamală, și au reiterat deschiderea pentru conlucrare în scopul îmbunătățirii proceselor vamale și a politicilor în domeniu, în corelare cu principiile internaționale ale comerțului transfrontalier.
În acest context, directoarea executivă EBA, Mariana Rufa a mulțumit conducerii Serviciului Vamal pentru dialogul constant și deschiderea autorității vamale față de asociațiile de business, exprimând convingerea că, de comun cu autoritățile de resort, vor fi adoptate soluțiile optime pentru facilitarea activității businessului.
La rândul său, experta economică din cadrul Consiliului Economic pe lângă Prim-ministrul Republicii Moldova, Diana Levcenco, a menționat că „Serviciul Vamal este una dintre cele mai active structuri pe platforma Consiliului Economic și întotdeauna a fost receptivă și deschisă față de mediul de afaceri, în procesul de consultare a modificărilor aduse cadrului normativ, implementarea noului Cod Vamal, iar în acest sens, vom continua să oferim suportul necesar în implementarea instrumentelor de facilitare a comerțului ce rezidă din angajamentele de integrare europeană a Republicii Moldova”.
Ședința a constituit o oportunitate pentru reprezentanții mediului de afaceri de a interacționa direct cu conducerea autorității vamale și de a face un schimb de opinii, fiind înaintate mai multe propuneri în scopul perfecționării cadrului normativ și a facilitării activității economice.
Amintim că, Comitetul Consultativ pe lângă Serviciul Vamal reprezintă o platformă de dialog deschis și transparent vamă-business ce aduce în prim plan preocupările comune ale mediului de afaceri în cadrul interacțiunii cu autoritatea vamală privind politicile vamale și alte aspecte relevante pentru comunitatea de afaceri.
_____________________________
𝐒𝐢𝐠𝐮𝐫𝐚𝐧𝐭̦𝐚̆ 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐠𝐫𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞, 𝐞𝐟𝐢𝐜𝐢𝐞𝐧𝐭̦𝐚̆ 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐜𝐨𝐥𝐚𝐛𝐨𝐫𝐚𝐫𝐞, 𝐝𝐞𝐳𝐯𝐨𝐥𝐭𝐚𝐫𝐞 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐢𝐧𝐨𝐯𝐚𝐭̦𝐢𝐞.
Secția relații publice
Tel.: 022 574 211
press@customs.gov.md

